درباره آنالیکا

آنالیکا از ترکیب سرواژه‌های آنالیز کسب‌وکار به‌دست‌آمده است. آنالیکا به دنبال آن است تا با ارائه محتوای تخصصی نگرش‌های نوینی را برای حل مسائل دنیای واقعی به مدیران و فعالان کسب‌وکار انتقال دهد. امید است مطالب ارائه‌شده به مدیران کمک کند تا مسیرهای تازه‌ای را در جهت بهبود بهره‌وری کسب‌وکار، افزایش درآمد و سودآوری و توسعه نوآوری بیابند. تمرکز این وب‌سایت بر روی حوزه‌های زیر است:

 روش‌های تحلیلی کسب‌وکار (Business Analytics)،

هوش تجاری (Business Intelligence)،

یادگیری ماشین (Machine Learning)،

داده‌کاوی (Data Mining)،

مدیریت عملیات (Operations Management) و

تصمیم‌گیری (Decision Making).

بنیان‌گذاران:

فرزاد مینویی

فرزاد مینویی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران و مدیریت کسب‌وکار (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است. وی تحصیلات خود را در دکترای مدیریت در دانشگاه کلرادو (University of Colorado, Boulder) آمریکا ادامه داده است. زمینه‌های تخصصی او تصمیم‌گیری، هوش تجاری و کاربردهای یادگیری ماشین در کسب و کار و مدیریت عملیات است.

او تا قبل از ادامه تحصیل در دوره دکترا، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ در نقش‌های مدیریتی و مشاوره‌ای با شرکت‌های بخش خصوصی در ایران همکاری کرده است. در دوره دکترا به‌عنوان محقق بر روی پروژه‌های کاربردی که کارفرمای آن وزارت حمل‌ونقل آمریکا (Department of Transportation) و موسسه تحقیقاتی (Construction Industry Institute (CII بوده، فعالیت کرده است. موسسه تحقیقاتی CII یک کنسرسیوم از شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت نفت و گاز، فنی و مهندسی و تأمین‌کنندگان عمده آمریکاست. نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی او در مجلات معتبر علمی بین‌المللی چاپ شده‌اند. پس از بازگشت به ایران، دکتر مینویی در حوزه Business Analytics مشاوره شرکت‌هایی مانند همراه کسب‌و‌کارهای هوشمند (شرکت دیجیتال همراه اول)، گلرنگ سیستم، شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا و خدمات هوشمـند لجـستیک روناد بوده است.

دکتر مینویی همچنین در چند سال گذشته به‌عنوان استاد مدعو درس هوش تجاری و مدیریت عملیات را برای دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرده است. مخاطبان عمده این دوره‌ها مدیران ارشد و میانی شرکت‌های ایرانی بوده‌اند. تلاش او در این دوره‌ها این بوده تا با زبانی ساده و کاربردی مدیران صنعت را با مفاهیم تصمیم‌گیری داده‌محور و هوش تجاری آشنا کند. وی همچنین مدرس دوره علم داده در موسسه آموزشی توسعه است که تمرکز آن بر تربیت نیروی انسانی در حوزه کاربرد یادگیری ماشین در کسب ‌و کار است. تاکنون بیش از هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

او امیدوار است با به‌کارگیری تجربه‌های عملی خود در صنعت ایران و آمریکا و ترکیب آن با دانش تخصصی به مدیران کمک کند تا در مورد چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، تصمیمات بهتری بگیرند.

رزا هندیجانی

رزا هندیجانی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیریت کسب‌وکار (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است. او دکترای خود را در رشته مدیریت عملیات از دانشگاه کلگری (University of Calgary) کانادا دریافت کرده است. او دوره پسادکترای خود را به مدت دو سال در موسسه رهبری پیشرفته کانادا (Canadian Centre for Advanced Leadership in Business) گذرانده است. هدف از این موسسه تربیت نسل رهبران کسب‌وکارها به‌منظور افزایش اثربخشی آنان در آینده جامعه کاناداست.

او به مدت پنج سال در دانشگاه کلگری کانادا و دانشگاه کلرادو آمریکا به تدریس روش‌های تصمیم‌گیری برای مدیران، مدیریت عملیات، مدیریت شرکت‌های خدماتی و مدیریت زنجیره تأمین پرداخته است.

زمینه‌های تخصصی دکتر هندیجانی مدیریت عملیات رفتاری، مدیریت زنجیره تأمین و روان‌شناسی تصمیم‌گیری است. او تاکنون تحقیقات متعددی در حوزه‌های رفتاری مرتبط با تصمیم‌گیری و مدیریت عملیات در مجلات معتبر علمی بین‌المللی منتشر کرده است. وی هم‌اکنون عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و مدیر آزمایشگاه تحقیقات کسب‌وکار این دانشگاه است. آزمایشگاه تحقیقات کسب‌وکار اولین آزمایشگاه با تجهیزات پیشرفته و در سطح دانشگاه‌های تراز اول دنیا است که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در کشورمان ایران آغاز به کار نموده است. همچنین دکتر هندیجانی عضو هیئت تحریریه (Editorial Board) مجله تخصصی Psych و عضو هیئت داوران فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی است.

او امیدوار است تا تحقیقاتش درک جدیدی را در مورد نحوه تصمیم‌گیری مدیران کسب‌وکارها ارائه دهد و به بهبود تصمیمات آنان منجر شود.

صفحه شخصی دکتر رزا هندیجانی در وب‌سایت دانشگاه تهران