در سپتامبر ۱۷۷۲، بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) – یکی از پدران پایهگذار آمریکا و از شخصیتهای کلیدی روشنگری علمی – به درخواست کمک یکی از دوستان خود در انگلیس پاسخ داد. جوزف پریستلی (Joseph Priestley) یک پیشنهاد کار دریافت کرده بود، اما دربارۀ قبول آن تردید داشت. بنجامین فرانکلین در نامهاش روشی برای تصمیمگیری […]
نویسنده: رزا هندیجانی
چرا درک سیستمهای ذخیره–جریان اهمیت دارد؟
سیستمهای ذخیره-جریان (Stock-Flow) جزء اصلی تشکیلدهنده سیستمهای پویا هستند. فهم این سیستمها به فهم بهتر بسیاری از پدیدهها در دنیای کسبوکار و به شکل عامتر در زندگی کمک میکند و میتواند منجر به تصمیمات بهتری شود. در این مقاله به مثالهای متنوعی از کاربردهای سیستمهای ذخیره جریان برای فهم پدیدهها میپردازم. این سیستمها از […]
چگونه افراد برای مشارکت در حل معضلات اجتماعی و زیستمحیطی تصمیم میگیرند؟
آلودگی هوا، کمبود آب و خشکسالی و سایر چالشهای محیط زیستی و یا اجتماعی از معضلات اصلی جامعه کنونی ما محسوب میشوند. اما چرا به نسبت اهمیت این چالشها مشارکت چشمگیری در حل این معضلات از سوی افراد جامعه مشاهده نمیشود؟ یکی از دلایلی که این روزها شنیده میشود آن است که چون هر فردی […]
قانون لیتل و کاربردهای آن
در مدیریت اصول و قوانین بسیار کمی وجود دارند که بتوان آنها را در شرایط متنوعی بکار برد. قانون لیتل (Little’s Law) در مورد سیستمهای صف (Queueing Systems) یکی از این موارد استثناء است. این قانون به دلیل سادگی و پیشفرضهای اندکی که بر آن حاکم است، کاربردهای گستردهای دارد. به همین دلیل موردتوجه […]
ناهمسانی در مدیریت خدمات: هزینه یا فرصت؟
در دیدگاه سنتی به مدیریت خدمات (Service Management)، ارائه خدمت یک نوع مصالحه (Trade-off) بین میزان رضایت مشتری و هزینه تحمیلشده محسوب میشود. این دیدگاه ارائه خدمات را به شکل فرآیندی میبیند که در آن ورودیهایی شامل نیروی کار، مواد اولیه و فنّاوری به محصولات و خدمات ارزشمند برای مشتریان تبدیل میشوند. در چنین […]
مدیریت زمان انتظار مشتریان: مدیریت حافظه
اگرچه انتظار کشیدن از سوی مشتری برای دریافت خدمت میتواند باعث نارضایتی او شود، شرکتهای خدماتی میتوانند از این فرصت بهره ببرند و تجربه او را در زمان انتظار (Waiting Time) مدیریت کنند. اشاره شد که راهکارهای مبتنی بر رویکرد مدیریت عملیات رفتاری به دنبال اثر مثبت گذاشتن بر روی ادراک مشتری از زمان انتظار […]
مدیریت زمان انتظار مشتریان: مدیریت احساسات
در مقاله اول اشاره کردم که گرچه زمان انتظار (Waiting Time) در دید مشتری میتواند مسئله منفی باشد، برخی شرکتهای پیشرو در بخش خدمات به دنبال آن هستند تا به روشهای گوناگون از این زمان بهعنوان فرصتی برای افزایش رضایتمندی مشتریان خود استفاده کنند. همچنین اشاره کردم روشهای مبتنی بر تئوری صف (Queuing Theory) به […]
مدیریت زمان انتظار مشتریان: طراحی صف
زمان انتظار (Waiting Time) از دید مشتری میتواند مأیوسکننده، آزاردهنده، زمانبر و هزینهبر باشد. ولی امروزه برخی شرکتهای خدماتی زمان انتظار را نهتنها به چشم یک معضل نگاه نمیکنند بلکه به روشهای گوناگون از این زمان بهعنوان فرصتی برای افزایش رضایتمندی مشتریان خود استفاده میکنند. تکنیکهای مدیریت صف مبتنی بر تئوری صف (Queuing Theory) […]
مدیریت عملیات رفتاری چیست؟
مدیریت عملیات رفتاری (Behavioral Operations Management) یکی از شاخههای جدید در حوزه مدیریت عملیات است که به بررسی اثر حضور و نقش انسانها در فرآیندهای سازمانی میپردازد. اگرچه حوزه مدیریت عملیات تاحدی نقش مسائل انسانی را در تصمیمگیریهای عملیاتی در نظر میگیرد، در مدیریت عملیات رفتاری نقش مسائل انسانی و روانشاختی در طراحی، پیادهسازی […]
پنج اصل در طراحی خدمات
در این مقاله راهکارهایی برای طراحی خدمات ارائه میدهم که بر بهکارگیری اصول رفتاری استوار هستند. هدف از بهکارگیری این اصول آن است که المانهایی در طراحی خدمت در نظر گرفته شود که به افزایش اثربخشی بیشتر خدمات بیانجامد و به اهداف زیردست یابند: خدمات سازمان بهصورت کارا پیادهسازی شوند، تا حد امکان قابلیت مدیریت […]
چرا شرکتهای تولیدی در ارائه خدمات شکست میخورند؟
بخش خدمات در مقایسه با تولید سهم مهمی در پیشرفت اقتصادی جوامع امروزی ایفا میکند. در کشورهای توسعهیافته بخش اعظم تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی از طریق بخش خدمات صورت میگیرد. برای مثال ۷۸ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالاتمتحده آمریکا در سال ۲۰۱۴ را بخش خدمات تشکیل داده است و بیش از ۸۰ درصد […]